העברת בעלות רכב – המדריך השלם!

או למה חשוב לבצע העברת בעלות לרכב?

לפני מספר ימים פנה אלי אדם ופיו הסיפור הבא –
לפני מספר שנים, החליט למכור את רכבו.
לאחר פרסום המכירה, פנה אליו מאן דהוא והם גמרו אומר ביניהם לבצע את העסקה.
לצורך העניין הוא ביקש מוכר הרכב מביתו, כי תבצע את הליך המכירה מכיוון שהוא לא גר במרכז הארץ והוא אף ייפה את כוחה לטובת ביצוע המכירה.

אלא, שלצערו של האיש, ביתו שלא היתה בקיאה באופן מכירת הרכב, ביצעה את המכירה תוך שהיא מקבלת את התמורה המלאה תמורת הרכב, אך מבלי לבצע את העברת הבעלות ברכב, עובר למסירת המפתח.
והקונה – הוא לקח את הרגליים ונעלם עם הרכב, מבלי לבצע את העברת הבעלות.
וכך נוצר מצב, כי בוצעה עסקה בפועל למכירת הרכב, אך הרכב נותר רשום על שמו של המוכר.

בתחילה הדבר לא הפריע לאותו איש, עד שהחלו להגיע בזה אחר זה – דו”חות, קנסות, חיובי אגרות כביש ושאר מרעין בישין, שכולם כולם בוצעו על ידי רוכש הרכב, אך רשומים כולם, על המוכר האומלל.

לאחר אין ספור תגובות לרשויות השונות, כולל תצהיר חתום מעורך דין, המתחייב כי מי שביצע את העבירות הינו רוכש הרכב, אשר נמלט מהעברת הבעלות, נמאס למוכר והוא פנה אלינו בחוסר אונים, לברר כיצד הוא יכול להפטר מהגיבנת שקיבל עם מכירת רכבו.
________________________________________

אז מה עושים?

במקרים מעין אלה, למוכר אין ברירה והוא בעצם צריך להמציא לרשויות הרישוי, פסק דין הצהרתי, הקובע כי הוא אכן מכר את הרכב וכי הקונה מסרב לבצע העברת בעלות.

עם קבלת פסק הדין ההצהרתי, יכול לגשת המוכר לאחת מלשכות הרישוי ולבצע באופן חד צדדי את העברת הבעלות על הרכב.
בנוסף, מומלץ להגיש תביעה על הנזקים שנגרמו למוכר לאורך התקופה, כמובן, במידה והדבר עומד בקריטריונים המשפטיים.
לפרטים נוספים על אופן ביצוע ההליכים ועל הליך לפסק דין הצהרתי – ניתן ליצור קשר איתנו ונשמח לסייע לכם להתיר את הפלונטר.
________________________________________

ולסיום – מספר טיפים, כיצד להמנע מהסיטואציה המאד לא ידידותית הזו..

כלל מס’ 1 – בבואכם למכור/לקנות רכב, תמיד כתבו זיכרון דברים מול הצד השני, בכדי לעגן את זכויותיכם במכירה/ברכישה בצורה מיטבית. ברחבי האינטרנט קיים נוסח קבוע וידוע לזיכרון דברים למכירת/רכישת רכב וכדאי לעשות בו שימוש, לא לפני שווידאתם שהוא עונה באופן מיטבי על מכירת/רכישת הרכב הספציפי הזה. (לאחרונה פרסמנו נוסח משודרג לזכרון דברים לרכב)
כאמור, יש לשים לב, שכדאי לבצע התאמות, בהתאם לעסקה הספציפית המתגבשת. לעיתים הדבר עלול להציל את כספכם ואת ביצוע ההליך. לסיוע בהתאמת המסמך ולפרטים נוספים, ניתן, כמובן, לפנות אלינו.
זיכרון הדברים, יהיה יעיל, גם במקרה שדבר מסוים משתבש בשלב המכירה וישנו ויכוח על אופן המכירה או התמורה ולכן חשיבותו מרובה ואף התאמתו.

כלל מס’ 2 – תמיד עדיף שמי שמבצע את הפעולה, יהיה אדם הבקיא בצורה ראויה באופן ביצועהּ ולא לתת לאדם שאינו בקיא לבצעהּ. יפוי כח לאדם שאינו בקיא באופן ביצוע הפרוצדורה, יכול להיות בכיה לשנים!

כלל מס’ 3 – שהוא בעצם הכלל הראשון במעלה – לא לתת מפתחות של הרכב, קודם לביצוע העברת הבעלות. וכך הוא הסדר – ביצוע התשלום, תוך קבלת אישור על ביצועו, לאחר מכן, העברת הבעלות ולבסוף, מסירת הרכב פיזית לידי הקונה. כל סדר אחר יכול להעמיד בסיכון, את קבלת התמורה לרכב ו/או את העברת הבעלות עליו.

כלל מס’ 4 – אם כבר קרה והבעלות לא עברה, אל תזלזלו באף דו”ח אשר יגיע אליכם במהלך התקופה ותמיד הגיבו תוך העברת האחריות לקונה. זלזול בדו”ח כזה או אחר, יכול לגרום להתנפחות חובות ואף לאפשרות פגיעה ברישיון הנהג של המוכר. בנוסף, מסמכים אלו יהיו יעילים בבואכם לבית המשפט, לקבלת פסק דין הצהרתי על עובדת מכירת הרכב.
________________________________________

זכרו – אי ביצוע העברת בעלות על רכב, יכול לגרום לבעיות רבות למוכר, שחשב כי מסירת הרכב גרידא, פותרת אותו מאחריות. כל עוד שמו של המוכר מופיע בצמוד לרישיון הרכב, הדוחות השונים אל מול הרשויות, יחולו על ראשו והוא יצטרך להוכיח את חפותו ואת העובדה כי הרכב נגמר.